دوشنبه , 18 دسامبر 2017
Home » بازاریابی » ۵ راز در انتخاب یک لوگوی ماندگار

۵ راز در انتخاب یک لوگوی ماندگار

لوگوی شما، چهره شرکت شماست. غالبا لوگو شکل دهنده اولین ارتباط افراد با شرکت شماست و در ذهن مخاطب باقی می ماند. هر کدام از ما میتوانیم همین الان یک آیکون را به یاد آوریم، آیکونی که لوگوی یک شرکت است : لوگوی کمپانی کوکا کولا یا اپل.

استاد مدرسه بازاریابی دانشگاه پنسیلوانیا ، James G. Campbell  می گوید :‌ ” شما شرکت تان را دوست دارید، فکر می کنید شرکت شما عالی است، اما اگر این حوالی نباشید مردم چه چیزی از شما را باید به یاد داشته باشند؟ درباره شرکت شما به دیگران چه خواهند گفت؟”

برترین لوگوها ویژگی های مشترکی دارند. در ادامه ۵ راز در انتخاب یک لوگوی موفق را از زبان Jonah Berger نویسنده کتاب Contagious: Why Things Catch On می خوانیم :

 

1- سادگی

1-simplicity

اولین ویژگی تمام لوگوهای کشنده سادگی است. Berger می گوید : “یک راه خوب برای فکر کردن درباره سادگی می تواند تعداد قطعه های متحرک در لوگو باشد”. به طور مثال لوگوی اولیه Apple بصورت رنگین کمانی رنگ آمیزی شده بود، در حالی که لوگوی فعلی از مشکی یا خاکستری ساده تشکیل شده است. سادگی باعث می شود نگاه کردن به لوگو راحت تر باشد، چیزی که مشتریان سپاسگزار آن خواهند بود.

Berger در جای دیگری می گوید : “هر چیزی که پردازش راحت تری بطلبد، دوست داشتنی تر است”. به همین دلیل است که اکثر برندها تلاش می کنند از زیبایی در عین سادگی استفاده کنند تا هضم آن برای مشتریان راحت تر باشد. برندهای معتبر دیگری همچون IBM , Coca-Cola و IKEA نیز ازاین قانون تبعیت می کنند.

 

2- لوگو از برند می گوید

2-brand-consistency

لوگوی شما الهام بخش اهداف شما به مشتری است، بنابراین شما در طراحی لوگو نیازمند این هستید که پیغام کلی کمپانی خود را در آن منعکس کنید. باز هم لوگوی Apple را مثال می زنم. چند دهه قبل تر Berger می گفت : “رنگین کمان یک ارتباط اصلی با آزاد بودن و راحتی دارد” اما دیگر نه. در حالی که لوگوی قدیمی اپل بیان گر روح آزادی یک شروع تازه در مقابل غول های تکنولوژی بود، وضعیت فعلی آن بعنوان یکی از با ارزش ترین کمپانی های دنیا، نرم و صیقل و مرتبط به آینده بودن را می طلبد، چیزی که لوگوی فعلی اپل تداعی کننده آن است.

در همان زمان لوگوی اپل “سبک تر” و “دوستانه تر” از لوگوی “تاریک”  IBM بود که سازگار با این پیام است که اپل می خواهد بگوید : ما تکنولوژی هستیم، ما تکنولوژی دوستانه هستیم، ما تکنولوژی با استفاده آسان هستیم. اگر می خواهید یک شرکت جدید راه اندازی کنید باید درباره “ویژگی های کلیدی برند” و “قرار دادن این مشخصه ها در لوگو” به طور جدی فکر کنید.

3- ماندگاری (در ذهن)

3-memorability

ماندگاری باعث می شود یادآوری لوگوی شما راحت شود. لوگوی شما باید باعث شود مشتریان به راحتی آن را به یاد آورند و بدانند شما وجود دارید. اصولا سادگی باعث ماندگاری لوگوها می شود اما جالب است بدانید مقداری “عدم تجانس” می تواند باعث ماندگاری بهتر لوگو شود. اگر لوگوی اپل دارای قسمت  “گاز زدگی” نبود هر چند تجزیه و تحلیل راحت تری داشت اما شبیه به هزاران چیزی می شد که پیش تر دیده ایم. قرار دادن مقداری تفاوت  یا المان های غیر منتظره می تواند امکان ماندگاری لوگو را افزایش دهد.

 

4- جالب توجه بودن

4-remarkability

Talentbin (یک موتور جستجو که به کمپانی ها در کسب استعداد کمک می کند) لوگویی دارد که نشان دهنده این ویژگی (جلب توجه کردن) است. لوگو از یک سنجاب کارتونی بنفش تشکیل شده است که بر پشت یک حیوان افسانه ای تک شاخ سوار شده است. شاید در نگاه اول مقداری احمقانه به نظر برسد اما یک معنی خاص دارد: در صنعت استخدام “سنجاب بنفش” نماد فردی بسیار کمیاب است. این یک روش هوشمندانه برای نشان دادن این موضوع است که آن ها خودی هستند و فرهنگ را می دانند.

سنجاب بنفش لوگوی اصلی TalentBin نیست، اما در عوض در کنفرانس های داخلی و موارد تبلیغاتی که به افراد در صنعت استخدام داده می شود استفاده می شود. اگر شما یک برند جا افتاده هستید شاید نیاز به جلب توجه نداشته باشید اما اگر می خواهید کسب و کاری تازه راه اندازی کنید باید مقداری ریسک کنید.

 

5- تست بازاری

5-market-testing

در آخر، تنها به افکار خودتان اعتماد  نکنید. تحقیقات بازاری انجام دهید. یک راه برای تست لوگوهای مختلف استفاده از بررسی ها و سرویس هایی همچون Amazon’s Mechanical Turk است. قبل از اینکه لوگوی خود را روی کارت های تبلیغاتی تان چاپ کنید کمی خرج کنید و لوگوی تان را آزمایش کنید تا مطمئن شوید لوگوی شما همان چیزی است که می خواهید بگوید!

 

می توانید ایده ها و افکار خود را در انجمن گفتگوی مجازی به اشتراک بگذارید.

بخوانید

5-ways-train-great-leader1

با این 5 تمرین مدیر بهتری باشید

تعداد افرادی که به صورت مادرزادی از استعداد مدیریت بهره مند هستند بسیار اندک است. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com